Μικροχειρουργική Στόματος

Μπορούν να γίνουν εξαγωγές σε ασθενείς με καρδιολογικά προβλήματα;

Συνήθως οι εξαγωγές σε καρδιακούς ασθενείς δεν αποτελούν πρόβλημα εκτός από ορισμένες περιπτώσεις. Ωστόσο, ο οδοντίατρος μπορεί να συμβουλεύεται ή και να απαιτεί την συγκατάθεση του καρδιολόγου.

Μπορούν να γίνουν εξαγωγές σε διαβητικούς ασθενείς;
Ασθενείς με μη ελεγχόμενο σακχαρώδη διαβήτη έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης επιπλοκών μετά από εξαγωγές ή άλλες χειρουργικές οδοντιατρικές θεραπείες. Ασθενείς οι οποίοι ελέγχουν το διαβήτη τους με φάρμακα, ή με δίαιτα μπορούν να υποβληθούν σε εξαγωγές. Πριν την επίσκεψή σας για την θεραπεία θα πρέπει να έχετε φάει κανονικά και να έχετε πάρει κανονικά τα φάρμακα σας εκτός αν σας υποδειχθεί αλλαγή από τον οδοντίατρο.

Μπορούν να γίνουν εξαγωγές σε νεφροπαθείς ασθενείς ;
Οι εξαγωγές σε νεφροπαθείς ασθενείς δεν αποτελούν πρόβλημα. Ωστόσο, ο οδοντίατρος θα πρέπει πάντοτε να συμβουλεύεται τον νεφρολόγο για την πιθανή χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής, πριν ή μετά την εξαγωγή. Προσοχή χρειάζεται στη λήψη αναλγητικών (παυσίπονων) φαρμάκων. Στις περιπτώσεις που ο ασθενής υποβάλλεται σε αιμοκάθαρση, θα πρέπει η εξαγωγή να γίνει σε σύντομο διάστημα, αμέσως μετά την αιμοκάθαρση.

Τα δόντια εξάγονται πριν ή μετά από την ακτινοθεραπεία;
Οι εξαγωγές καθώς και άλλες οδοντιατρικές επεμβάσεις, πρέπει να διεκπεραιώνονται πριν από την ακτινοθεραπεία. Μετά την ακτινοθεραπεία, η παροχή αίματος στην ακτινοβολημένη περιοχή ελαττώνεται, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο των μολύνσεων και της συνεπαγόμενης οστεονέκρωσης. Κατά συνέπεια θα πρέπει να αποφεύγονται οι εξαγωγές μετά την ακτινοθεραπεία.

Τι είναι η οστεονέκρωση των γνάθων;
Είναι η νέκρωση του οστού των γνάθων που συμβαίνει μετά από την εξαγωγή δοντιού σε ασθενείς που υποβάλλονται σε μακροχρόνια φαρμακευτική αγωγή με διφωσφονικά για την θεραπεία της οστεοπόρωσης ή κακοήθων όγκων ή σε ασθενείς που υποβλήθηκαν σε ακτινοθεραπεία της περιοχής των γνάθων. Αυξημένες είναι οι πιθανότητες ανάπτυξης οστεονέκρωσης στην κάτω γνάθο.

Τί είναι το απόστημα;
Το απόστημα είναι η συλλογή πύου στο οστό των γνάθων που οφείλεται στη βακτηριακή λοίμωξη ενός δοντιού ή των περιοδοντικών ιστών. Συνήθως, το απόστημα προκαλείται από νέκρωση του πολφού λόγω εκτεταμένου τερηδονισμού του δοντιού, από μια αποτυχημένη ενδοδοντική θεραπεία ή από περιοδοντική νόσο . Τα οδοντικά αποστήματα διακρίνονται, σε ακρορριζικά και περιοδοντικά. Τα αποστήματα συχνά συνοδεύονται από οίδημα και έντονο πόνο. Σε ορισμένες περιπτώσεις το απόστημα βρίσκει διέξοδο μέσω του οστού και των μαλακών μορίων στη στοματική κοιλότητα μέσω ενός συριγγίου. Αντιμετωπίζεται με παροχέτευση του πύου ( μέσω του ριζικού σωλήνα με διάνοιξη του δοντιού ή με σχάση), με φαρμακευτική αγωγή ή συνδυασμό των δύο. Η μη έγκαιρη αντιμετώπιση μπορεί να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία του ασθενή.

Τι είναι η κύστη;
Η κύστη είναι μια επιθηλιακή κάψα γεμάτη με παθολογικό υγρό η οποία αναπτύσσεται μέσα στους μαλακούς ιστούς ή μέσα στα οστά των γνάθων. Όταν οι κύστεις εντοπίζονται κάτω από την ρίζα του δοντιού ονομάζονται περιακρορριζικές. Η κύστη μπορεί να είναι ασυμπτωματική ή να συνοδεύεται με πόνο και απόστημα. Η κύστη αυξάνεται σε μέγεθος με την  πάροδο του χρόνου και προκαλεί σταδιακή καταστροφή του οστού.

Πώς θεραπεύεται η κύστη;
Με ενδοδοντική θεραπεία (απονεύρωση). Αν η κύστη συνεχίζει να παραμένει τότε αντιμετωπίζεται χειρουργικά με ακρορριζεκτομή.

Τι είναι η περιστεφανίτιδα;
Η περιστεφανίτιδα, είναι η φλεγμονή των ούλων γύρω από την μύλη του δοντιού το οποίο είναι ημιέγκλειστο (δεν έχει ανατείλει πλήρως). Η περιστεφανίτιδα αφορά κυρίως στους κάτω φρονιμίτες οι οποίοι λόγω της θέσης τους δεν ανατέλλουν κανονικά στον οδοντικό φραγμό με αποτέλεσμα να καλύπτονται από ούλα, κάτω από τα οποία συγκεντρώνονται υπολείμματα τροφών και μικροβίων που οδηγούν στη φλεγμονή των ούλων. Η περιστεφανίτιδα εκδηλώνεται με έντονο πόνο, ο οποίος αντιμετωπίζεται με ισχυρά παυσίπονα, αντισηπτικά και ενίοτε με αντιβίωση.

Πότε και γιατί πρέπει να εξάγονται οι φρονιμίτες;
Ο φρονιμίτης ή σωφρονιστήρας ή τρίτος γομφίος, αποτελεί το τελευταίο προς τα πίσω δόντι της μόνιμης οδοντοφυΐας. Οι φρονιμίτες ανατέλλουν φυσιολογικά μετά την ηλικία των 18 ετών. Ορισμένες φορές ωστόσο παραμένουν έγκλειστοι ή ημιέγκλειστοι λόγω έλλειψης χώρου.  Η θέση ενός φρονιμίτη μπορεί πολλές φορές να παρεμποδίζει την εφαρμογή σωστής στοματικής υγιεινής στον δεύτερο γομφίο ή να προκαλεί περιστεφανίτιδα, γεγονός που επιβάλλει συχνά την εξαγωγή του. Κάποτε ορθοδοντικοί λόγοι επιβάλλουν την εξαγωγή σωφρονιστήρων